Новини
 

Победителите в „Най-добра българска фирма“: Най-важното в бизнеса са човешкият капитал и иновациите

25.10.2022

Зимата, която ни чака, няма да е лесна и ще изисква внимателно планиране. Около тази прогноза се обединиха в разговор в студиото на Дарик радио две от победителките в конкурса „Най-добра българска фирма“, организиран от Fibank. Цветелина Пенева, изпълнителен директор на Папас олио АД, представляваше компанията, носител на голямата награда в категорията „Средна и голяма фирма“. Неин събеседник беше Уляна Хаджийска, която взе приза за женско предприемачество  – тя е собственик и управител на „Натура вита“ ООД, производител и износител на продукти от охлюви.
 
„Моментът е труден за цяла Европа, не само за нас – ще разчитаме първо на собствените си сили, но и управляващите трябва да вземат адекватни решения за подпомагане на бизнеса“, заяви Цветелина Пенева „Трябва да оцелеем – най-вече заради хората, на които даваме хляб, и да не се предаваме, да вярваме в това, което правим“, добави Уляна Хаджийска. 
 
Един от критериите за избор на победител тази година беше способността на компаниите да се справят в условията на глобална криза, инфлация и високи цени на енергията. На въпрос как се справят в постковид ерата, към която се добави новата криза около войната в Украйна, и двете участнички бяха единодушни, че сега ситуацията е дори по-трудна, отколкото по време на пандемията, но фирмите продължават да се развиват и дори да създават нови продукти. „Смятам че сегашното изпитание е по-голямо – не можахме да поемем въздух между двете кризи“, каза г-жа Хаджийска. „От юли 2021 г. нещата ескалираха след драстичното покачване на цените на тока и природния газ, а в нашето производство те са базисни“, обясни тя. „Все пак тази тежка година ни даде възможност и време да преосмислим организацията на производство, което е експортно ориентирано, да създадем и нов продукт, планиран отдавна – Охлюви по бургундски, който да предложим и на българския пазар“, разказа г-жа Хаджийска. Най-големият успех според нея е в това, че успяват да запазят екипа си. „Грижата за хората е много важна, обучавали сме екипа си 30 години – вече трето поколение работят при нас, внуците на първите ни служители“, каза тя. 
 
По думите на Цветелина Пенева, за Папас олио времената също са трудни: „Нашата компания е повече от 20 г. на българския пазар, за това време видяхме много неща, но миналата постковид година беше много предизвикателна“. Дори във време на криза, фирмата  успява да представи нов продукт: здравословно високоолиново слънчогледово олио, подходящо за готвене, прието добре както на българския, така и на международния пазар. По нейните думи успехите на Папас олио се коренят в две важни неща: иновациите и грижата за персонала. „Ние сме тук заради хората, които са ни повярвали в годините. При нас също работят трето поколение – нашите предприятия са в малки населени места и успяваме да върнем младите, завършили в чужбина. Те намират бъдещето си в провинцията, в нашето предприятие – това е начинът да се възроди България, децата да видят света, да се върнат помъдрели, да донесат опита“, каза г-жа Пенева. „Важни са не само служителите, но и партньорите, доставчиците – честността и лоялността към тях, това рано или късно се връща, в трудната година, която отмина, например, именно това се отплати“, коментира тя. 
 
Финансовият директор на Папас олио анализира и актуалната бизнес среда: „Енергийната криза е голямо предизвикателство за целия бизнес. Ако правителството не беше въвело таван на цените на електричеството, тогава нямаше да има бизнес в България. Няма компания, която да издържи на цените на ел енергията на свободния пазар, но за природния газ не се въведоха такива тавани.“ Според Цветелина Пенева част от решението на проблема е въвеждането на енергоспестяващи технологии – в Папас олио се възползвали от всички възможности за възобновяеми енергийни източници, заменяйки, например, природния газ със слънчогледови пелети (отпаден продукт, който обикновено се продава или изнася). „Нагодихме паровите централи и сега те горят този отпадък, който е възобновяем енергиен източник. Така се опазихме от високите сметки за газ. Очакваме да се отворят програми за инсталирането на фотоволтаици, за да можем поне частично да осигурим ел енергия от собствен източник, но чакаме и решение на национално ниво – без подкрепа от държавата ще е трудно. А когато бизнесът е зле, ще са зле всички“, категорична е г-жа Пенева. 
 
На въпрос по какъв начин наградата на Fibank е повлияла на фирмата, г-жа Хаджийска каза, че е подействала много мотивиращо. „Получих допълнителен заряд от нея, защото не е лесно да те забележат, ние сме малка фирма, освен това нашата стока е екзотична за България и не толкова масова“. 
 
„Интересното в конкурса на Fibank е, че според условията на конкурса фирмите участнички трябва да имат български собственик и мениджмънт. Папас олио е създадена през 1994 г. от българи и през тези години ние непрекъснато инвестираме, разширявайки производствените си мощности – бавно и полека от малка фирма станахме голямо предприятие. Сега се нареждаме до гигантите в бизнеса, които са предимно чуждестранно притежание. Зад гърба ни не стоят мултифункционални концерни, а всичко, което сме постигнали, е било с банкови заеми и с реинвестиране на печалбите. Държа да кажа, че не сме клиенти на Fibank, за нас беше голяма изненада, като разбрахме, че сме спечелили – явно банката наистина следва обективни критерии и благодаря на журито от финансисти и общественици за тази награда“, разказа Цветелина Пенева. 
 
 
Чуйте цялото интервю тук https://www.youtube.com/watch?v=4pz3JDoiMQs&ab_channel=DarikPlus
 
Най-добра българска фирма

Стартира единадесетото издание на конкурса „Най-добра българска фирма“. Краен срок за подаване на кандидатури за участие – 10 септември 2023 г.

От 18 до 30 септември 2023 г. ще имате възможност да гласувате за своя фаворит в категория ”Фирма на публиката”.