Новини
 

Димитър Маджаров: Трябва да се брандираме като български продукт, за да се наложим в чужбина

04.12.2019

Българският бизнес трябва да се сплоти, за да успее да навлезе на чуждите пазари – около това се обединиха участниците в разговора в студиото на „Седмицата“ с Кирил Вълчев по Дарик радио. В дискусията участваха Димитър Маджаров, спечелил Наградата на публиката в конкурса „Най-добра българска фирма“ на Първа инвестиционна банка, Чавдар Златев - изпълнителен директор и член на УС на Fibank, и Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз „Произведено в България“.

Надпреварата, приключила в края на ноември, се провежда за осма поредна година и цели да покаже, че у нас има компании на световно ниво, подчерта Чавдар Златев в ефира на Дарик. Тази година участниците бяха над 300 в категориите: „Средна и голяма фирма“, „Микро и малка фирма“, „Награда на публиката“. От 3 г. неотменна част от конкурса е и призът за женско предприемачество.

„Победителите се избират от жури по няколко вида критерии - финасови и „меки“, т.е. взависимост дали компанията е развила бранд, наложила е добро име и качество, изнася продукция и има нови инвестиции. Други критерии, по които се селектират компаниите, са чисто финасови – възвращаемост на собствения и на инвестирания капитал, брой работници, обем на приходите и печалбата и др.“, разясни г-н Златев. Фирма „Антибиотик – Разград“ АД  е победител като „Средна и голяма фирма“ заради високата си рентабилност и развитието на компанията спрямо приходите и мащаба на производство, добави той.  „Ботрон, която отлави категорията за малка фирма, е забележителна компания, която за мен беше непозната, а тя има десетки клиенти от Fortune 500 -гиганти като Tesla, NASA, Audi, Apple, VMware, Netflix...наистина много приятна изненада за нас.“

Fibank има програма за кредитиране на жени предприемачи – Smart Lady, която ги насърчава да стартират и развиват собствен бизнес, а наградата "Най-успешна българка в бизнеса" тази година получи Татяна Бояджиева от Гардения 2006, припомни Чавдар Златев.

Водещият Кирил Вълчев представи семейната фирма на производителя на месни и млечни продукти „Димитър Маджаров“, която спечели Наградата на публиката чрез онлайн гласуване. Компанията има две фабрики: в Пловдив - за месо и колбаси, и в Стамболийски - за млечни продукти. В момента в тях работят над 320 човека.

„Тази награда е признание от обществото и потребителите, доказателство, че хората, които купуват нашите продукти, са оценили качеството им“, каза Димитър Маджаров. Производителят коментира, че един от проблемите в сектора е липсата на кадри, защото младите хора масово работят и учат в чужбина. По думите му, България обаче все повече се доближава до стандарта, който осигуряват заплатите в чужбина – затова  той се надява все повече млади хора да се връщат и да работят за благосъстоянието на държавата си, в която са и родителите им.

По темата за българските производители Пламен Грозданов отбеляза, че има много родни фирми, започнали от нулата, които днес са наложили брандовете си в различни области, включително в хранителната индустрия, където има голямо разнообразие и много добро качество. Защо обаче тези марки не са се наложили по света, макар да са на световно ниво?  „Много се говори за единен европейски пазар, но трудно можем да кажем, че такъв съществува“, смята Грозданов. Българските производители биват възпрепятствани по много начини за навлизането им на определени пазари, твърди той и даде пример с член на „Произведено в България“, който произвежда великолепен продукт - бяла китайска патица, но се оказва, че европейският пазар е „запазен“ за друг производител, с по-силно политическо лоби. Това е една от големите пречки в развитието на  бизнеса у нас - вътрешният е ограничен поради малките си размери, а външният по някаква „външна“ причина е затворен, смята г-н Грозданов.

Димитър Маджаров подкрепи тезата, че всяка фирма, която иска да се развива, трябва да намери възможност да изнася продукция. Неговата компания изнася предимно млечни продукти за ЕС – основно в Германия, и за арабския свят. „Мога да кажа, че сега износът на български млечни продукти е много по-малък от този до 90-те години. Днес във всеки европейски магазин можеш да видиш гръцко фета сирене, което се е позиционирало. През тези 20–25 години България не е изнасяла като единна марка, както е било преди с посредничеството на ДСО Млечна промишленост. С фрагментираното си производство България е загубила позиции на пазара в Западна Европа и в арабския свят, който е бил изцяло български. Трябва да се брандираме като български продукт - в момента върви регистрация на европейско ниво на българско саламурено сирене, кашкавал, кисело мляко“, разказа Маджаров.

За да се изнася българска продукция навън, е необходим сериозен финансов ресурс и маркетинг, който изисква голяма инвестиция и реклама. Нашият проблем е, че сме малки и трудно може да отделим пари за популяризирането си на чужди пазари – само производителите на изделия от месо и мляко са около 500. Затова фирми със сходно качество и ценови клас може да се обединят маркетингово, смятат Маджаров и Грозданов. Те дадоха за пример руския пазар, който е бил традиционен пазар за българската продукция, а сега е затворен заради санкциите на ЕС. Преди тях „Димитър Маджаров“ са доставяли на този пазар 25-35 тона седмично, докато българският пазар поема 4–5 тона седмично.

Компаниите се подпомагат да излизат на чуждите пазари с финансови инструменти, добави Чавдар Златев. Българският бизнес печели през последното десетилетие от това, че на макро ниво има добра финансова политика, която позволява увеличение на кредитния рейтинг на България. Дори наскоро пак имаше ръст на този рейтинг, което води до по-евтини ресурси – това е един от двигателите за развитие, лихвите по кредитите постоянно намаляват, а в компаниите остават повече средства за инвестиции. Финансовата система в България е направила не малко за родните компании и Fibank е пример за това – ние сме втората по големина банка в корпоративното кредитиране, а наш клиент е основно българският бизнес, каза г-н Златев. 

Чуйте цялото интервю тук 

 

  

Най-добра българска фирма

Стартира осмото издание на конкурса „Най-добра българска фирма“. Краен срок за подаване на кандидатури за участие – 28 октомври 2019 г.

От 29 октомври до 17 ноември 2019 г. ще имате възможност да гласувате за своя фаворит в състезанието за ”Фирма на публиката”.