Новини
 

„Произведено в България“ вече е силно оръжие на световния пазар

18.11.2021

Станислав Енкин от "Макском" и Георги Петков от "ППС Манифакчъринг" – двама от наградените в 9-ото издание на престижния бизнес конкурс „Най-добра българска фирма на годината“, инициатива на Fibank, гостуваха в предаването "Седмицата" на Дарик радио.
 
Макском ЕООД – един от най-големите производители на велосипеди в Европа победи в категорията „Средна и голяма фирма“, а ППС Манифакчъринг АД взе специалната награда за развитие в условията на пандемия, заради стартираните спешно от тях производства на предпазни медицински средства (маски, ръкавици, облекла) за задоволяване на дефицитите и нуждите в страната.
 
Една от темите на разговора с водещия Константин беше как климатичните цели ще се отразят на бизнеса у нас. И двамата гости в студиото посочиха, че ако някои фирми следват стриктно климатичните цели, а в други райони на света не се спазват, това означава че едните ще са в по-неизгодна позиция от другите.
„Нашата продукция е екологичен продукт, който се грижи за намаляване на вредните емисии. В същото време той става все по-скъп и по-трудно достъпен заради повишаването на цените на ток, консумативи и т.н.“, посочи Станислав Енкин. 
„Ако следваме всички нормативни изисквания на ЕС, а останалият свят не го прави, изпадаме от пазара. Давам пример – с моите партньори започваме стартъп за производство на първите в Европа нитрилни ръкавици, които ще правим в Пловдив. Инвестираме в биоразградими материали, защото 30 млрд. ръкавици годишно се хвърлят. Спазваме 8- часов работен ден, плащаме осигуровки, опазваме околната среда и в резултат продукцията ни е с 30% по-скъпа. Ако държавите не въведат някаква защита за компаниите, които следват екологичите норми, много бързо ще изпаднем от пазара“, коментира Георги Петков. 
 
Гостите в студиото разказваха и за спецификата на бизнеса, с който се занимават. Едно от изискванията в конкурса е компаниите да са български, с български мениджмънт и български бранд. „Ние сме стартъп, създаден само от българи“, разказва г-н Петков. „Дълги години сме управлявали западни предприятия и знаем как става това. Идваме от различни фирми и се захващаме с производството на нитрилни ръкавици, изцяло българска инвестиция. Управляваме компанията по начин, който вярваме, че е добър  – това е хубавото на българското предприемачество: то мисли за социалната среда.“ Георги Петков разказа и интересни подробности за нитрилните ръкавици, които имат огромно приложение в медицина, хранително-вкусова промишленост, индустрия, в ежедневието. До момента те се произвеждат 90 процента в Азия. Интересен факт е, че първите линии за такива продукти са конструирани и произведени  в Пловдив и изпратени в Малайзия. „Сега правим обратното – купуваме линии от Малайзия и ги връщаме в Пловдив. Видя се, че е сериозен проблем всичко да се произвежда в Азия – транспорт, контейнери, незачитане на нормите – наскоро гръмна сканадал за експорт в САЩ на използвани ръкавици. Тук е разликата между нас и азиатските ни конкуренти – ние тестваме нашите продукти в европейски лаборатории, ползваме висококвалифициран труд, сертифицират ни европейски органи, което струва много“, обясни управителят на ППС Манифакчъринг.
 
По отношение на производството на велосипеди, този бизнес го пази така нареченият анти дъмпинг за европейския пазар – трудно е от Тайван, например, да се внасят цели велосипеди, защото митата са много високи. Това дава предимство на европейските производители да предлагат качествен и безопасен продукт, предпочитан пред вноса от Далечния Изток, разясни пък представителят на Макском. 
 
На въпрос с какво фирмите са спечелили журито, Георги Петков каза, че ППС Манифакчъринг е пример за това, към което Европа се стреми – стимулиране на стартъпите, производствата и прехвърлянето на европейския бизнес обратно в Европа.
„Ние сме една от бързоразвиващите се и успешни български фирми, над 25 г. сме на пазара, все повече инвестираме в оборудване, нови технологии и особено в човешки ресурси – това, което вече липсва в България. Много ценим кадрите си, обучаваме ги, развиваме ги и ги пазим“, твърди г-н Енкин. На европейската карта „Макском“ е в челната тройка сред най-големите: Полша, Германия, Австрия. В последните години фирмата има ръст в производството на електрически велосипеди - открива нови мощности, започва изграждане на втори завод с по-голям капацитет съвместно с австрийска компания, който ще е насочен към производство на електрически велосипеди.
 
На въпрос каква е моментната снимка на българския бизнес, по мнение на Георги Петков българските предприемачи са на световно ниво. „Имат нужда само от почва под краката си. Държавата не бива да прави нищо конкретно за никой бизнес, трябва да осигурява нормална среда за развитие и поле за действие: добра нормативна рамка, ефикасно административно обслужване. От гледна точка на стартъпа най-трудно е финансирането – в цял свят това е държавна политика, защото никоя банка няма да финансира стартираща фирма, понеже няма история, няма активи. В България това тепърва прохожда и политика в сферата на стартъпите, идеите и иновациите би помогнала“, коментира той. Според него българският мениджмънт има огромен потенциал, но все още има много да учи – „В България няма училища, няма практика, но благодарение на чуждите мениджъри, западните компании и на българи, които са били в чужбина, това се променя. В тази връзка образованието в областта на мениджмънта е едно от нещата, които трябва да се развиват“, смята представителят на ППС Манифакчъринг.
 
По отношение на конкуренцията г-н Енкин обясни, че Макском е ориентиран 95% към експорт – основно за Евросъюза, в България остават едва 5% от продукцията им – около 35 000 бройки, но и това е достатъчно: пазарът започва да се насища и стеснява, тъй като набира скорост втората употреба. Но и в България през последните 2 години вече не използват велосипеда само за спорт и разходки през уикенда, а за постоянно придвижване. Затова е необходимо държавата да се намеси с инфраструктура, за да можем да слезем от колите, както го правят хората в Европа. 
 
По отношение на понятието „произведено в България“  представителите и на двете компании заявиха, че то работи в полза на техните продукти. „При велосипедите сме задължени да спазваме съотношение 60/40-60 процента – трябва да е направено от ЕС, за да отговаряме на европейските норми, затова избягваме да внасяме части от Изтока, тъй като нивото на велосипедите скочи през последните години, вече произвеждаме среден към висок клас и няма как да влагаме евтини части. Затова все повече се насочваме към европейски компоненти“, обясни г-н Енкин. 
В практиката на ППС Манифакчъринг „произведено в България“ е сериозно оръжие, защото България е в ЕС, а пазарът на нитрилни ръкавици досега е бил владян от азиатски производители, а клиенти от САЩ и от Европа вече търсят европейски производители.
 
Източник: Дарик радио 
 
Най-добра българска фирма

Стартира деветото издание на конкурса „Най-добра българска фирма“. Краен срок за подаване на кандидатури за участие – 19 септември 2021 г.

От 27 септември до 13 октомври 2021 г. ще имате възможност да гласувате за своя фаворит в състезанието за ”Фирма на публиката”.