Новини
 

Георги Динков, Ботрон софтуер: Конкурсът на Fibank е признание, че у нас има бизнес на световно ниво

09.12.2019

Представители на победителите в 8-ото издание на конкурса "Най-добра българска фирма": Росица Караиванова от "Антибиотик - Разград" (категория "Средна и голяма фирма"), Георги Динков, управител на "Ботрон софтуер сълюшънс ООД" ("Малка и микро фирма") и наградената за женско предприемачество Татяна Бояджиева от „Гардения 2006“, гостуваха в ефира на "Седмицата" по Дарик радио с водещ Кирил Вълчев, за да разкажат за пътя си към успеха.

"Антибиотик - Разград" от 65 г. произвежда генерични продукти на фармацевтичния пазар, спазвайки всички изисквания за добра производствена практика. Компанията има научно-изследователска и научно-развойна дейност, специалистите й следят пазара и търсят атрактивни продукти, които биха се реализирали добре у нас и навън. Фирмата изнася за над 45 пазара, най-вече в скандинавските държави и Азия, прави първи стъпки в момента в Етиопия и Судан. „Най-конкурентни са нашите лекарства за очи - това е пазарна ниша, в която сме търсен партньор“, разкри г-жа Караиванова. Като едно от предизвикателствата пред компанията тя посочи постоянно повишаващите се изисквания и нови директиви на ЕС, които налагат промени в производството.

Георги Динков разказа как е създадена фирма „Ботрон“, която има собствен разработен софтуер с добавки към популярната платформа за управление на бизнес процеси JIRA на Atlаssian и са решения за автоматизация на процесите в нея. Идеята дошла през зимата на 2012-а, когато един от настоящите партньори в компанията - Петър Туджарски, докато стоял вкъщи със счупен крак, разбрал, че близо до дома му в Калифорния има събитие на софтуерната група Atlаssian. Те обявили, че стартират Atlаssian Market Place, което е нещо като Apple app store, но за бизнес клиенти – всеки разработчик може да направи приложение, което да свърже към тяхната платформа и да го продава на клиенти. „Видяхме го като възможност и започнахме да търсим проблеми, които можем да решим в тази сфера“, разказва Георги Динков.  „Фокусирахме се върху въпроса с администраторите на тези системи - в някои случаи те обслужват стотици хиляди потребители в дадена компания. Платформата обаче трябва да се администрира от хора, което е сложен процес, изискващ много стъпки. Той дотогава се случваше на ръка – един администратор трябваше да имплементира всички промени и това водеше до много грешки. Нашият софтуер автоматизира  процеса“, обясни г-н Динков. Фирмата му продава годишни лицензи, предоставя поддръжка и дозработки, а сред клиентите на Ботрон днес са гиганти като Tesla, NASA, Audi, Netflix и много други.

Фирмата обаче все още има малък пазар в България, макар вече и у нас да се ползват JIRA и другите платформи от Atlаssian за управление на процесите. „Има етап на израстване, докато компаниите имплементират практики за автоматизации. САЩ е  най-големият пазар за тези софтуери - затова там е нашият основен пазар, а ръстът ни е средно 100% годишно“, разясни управителят на Ботрон. „Доставя ни удоволствие да работим - виждаме, че можем да имплементираме някои от най-добрите практики, дошли от Силициевата долина, и дори да ги подобрим, служителите ни са щастливи, инвестираме в развитието им“, добави той.

Татяна Бояджиева се занимава с ландшафтна архитектура. „Ние творим красота, съобразяваме се с времето и сезоните, обърнати сме към природата“, казва тя. Освен градински център за цветя в София, Гардения има и разсадник, където  произвежда български растения с европейско качество. С красотата на цветята, дърветата и храстите се създават райски кътчета в паркове, частни и хотелски градини. Разсадникът на Гардения е в Пазарджишко и в него се ползва холандска технология и know how: отглеждат се контейнерни растения, удобни за пренасяне и засяване. „Ползваме нови технологии. Това ни прави независими от сезоните“, разказа г-жа Бояджиева. Приоритет на фирмата е отношението към частния клиент, фокусът е в човека. Гардения е разкрасила и знакови места като Резиденция Бояна, Резиденция Лозенец, кръговото на кв. Бъкстон.

Татяна Бояджиева  е председател на Асоциацията на производителите на декоративни растения в България и заедно със своите европейски колеги заседава два пъти годишно. “Заедно се борим с климатичните промени - зелените площи са решение за замърсяването на градската среда, важни са и като място за социални контакти, за представления. В Сингапур, Китай, Канада, Америка има много приятни площи, които могат да се направят и тук, а паркът да е наше място и денем и нощем.“

Тази година, към приза за женско предприемачество „Най-успешна българка в бизнеса“, имаше и допълнителна награда – едноседмично делово пътуване до ЮАР с цел обмяна на опит. Наградата е осигурена от влиятелната южноафриканска бизнес дама Одри Мотупи, която лично връчи приза на Татяна Бояджиева по време на церемонията през ноември. По този повод управителката  на Гардения 2006 каза, че с интерес очаква посещението си в ЮАР, че е приятно изненадана и пълна с добри очаквания.

По темата за липсата на подготвени кадри Георги Динков коментира, че за Ботрон е важно да наемат хора, близки до културата на компанията, и това е ключът към успеха. От миналата година стартирали стажантска програма за току-що завършили студенти и ученици, които след това продължават да работят в Ботрон.  

В Антибиотик-Разград работят 650 човека, от които 640 са от Разград. По думите на г-жа Караиванова има проблем с намирането на хора с подходящо образование, затова компанията прави информационни събития - наскоро поканили, например, студенти от Варненския медицински университет  и разчитат с привличането на млади хора, да продължат да развиват фармацията в Разград.

„На всички им се иска да си стоят в офиса и да са им чисти ръцете, а ние работим със земя“, коментира Татяна Бояджиева. По думите й в нейния бизнес се намират кадри, като разчитат на Лесотехническия университет, където има млади и амбициозни хора, свързани с природата. Проблемът обаче е да ги убедим да останат в България, казва тя.

На въпрос на водещия, кой е проблем номер едно на бизнеса, според Ботрон това е тежката администрация, а за Гардения - огромният натиск, който упражняват веригите, като продават без печалба (като маркетингов продукт) и така правят дъмпинг, а регулация в тази посока няма. В Антибиотик-Разград пък се сблъскват с непрекъснато увеличаване на регулаторните изисквания, което е свързано с много разходи.

Всички присъстващи се обединиха около мнението, че конкурси като този на Fibank имат позитивен ефект за бизнеса. Според Георги Динков от Ботрон конкурсът е признание, че у нас може да се прави бизнес на световно ниво и че имаме хора от световна класа. Според Татяна Бояджиева конкурсът на Fibank  е оценка на дългогодишен устойчив труд и бизнес.

Чуйте цялото интервю тук 

 

Най-добра българска фирма

Стартира осмото издание на конкурса „Най-добра българска фирма“. Краен срок за подаване на кандидатури за участие – 28 октомври 2019 г.

От 29 октомври до 17 ноември 2019 г. ще имате възможност да гласувате за своя фаворит в състезанието за ”Фирма на публиката”.