Новини
 

Чавдар Златев, изпълнителен директор на Fibank: Българите все още не вярваме, че имаме производство на световно ниво, но конкурсът „Най-добра фирма“ го доказва всяка година

03.12.2018

Изпълнителният директор на Fibank Чавдар Златев, Ния Йотова от "Мобайл Системс" и Симона Сребранова, управител на "Симонас Кардс", участваха в предаването „Седмицата“ по Дарик радио по повод финала на конкурса "Най-добра българска фирма". Гостите на водещия Кирил Вълчев разговаряха за това каква е средата за бизнес в България и каква е формулата им за успешен бизнес.
 
Тенденцията е за увеличаване на участниците - в това издание се включиха близо 300 фирми, посочи Чавдар Златев. Той подчерта, че критериите за избор на победителите се базират освен на финансовите показатели, и на стратегията за развитие на фирмите и начина им на налагане на пазара. „Измерваме показатели като процент на печалбата към собствения капитал, ръст на приходите, брой и ръст на заетите, обем на печалбата. Тези показатели се номинират с точки и накрая се получава един коефициент, който определя позицията на компанията. Това е една съвсем обективна преценка. Но има и показатели, които не могат да бъдат обективно премерени - като налагането на бранда и историята на фирмата, например“, обясни г-н Златев, който е още Главен директор Корпоративно банкиране и член на УС на Fibank.  
 
Ния Йотова представи фирма  „Мобайл Системс“ ООД, която  спечели наградата на публиката чрез онлайн гласуване. Компанията е на пазара за разработка на софтуерни приложения от 2001 г., а основният й продукт - OfficeSuite, се ползва от над 300 млн. потребители по цял свят.  Компанията има ексклузивитет за разработката на всички електронни речници на Оксфорд.
OfficeSuite е първият разработен офис пакет за Android  в световен мащаб.  През 2009-a техническият директор на фирмата се свързва със Sony и предлага да създадат мобилен офис пакет за Андроид. Мобайл Системс успяват да се вместят в 12-седмичния срок за разработка и правят първия си голям пробив на световния пазар, като приложението е системно инсталирано на смартфоните Sony в целия свят. Майкрософт и Гугъл разработиха подобен мобилет пакет след нас, разказа Ния Йотова. Днес българският продукт държи 20% от световния пазар, а предимствата му са, че е по-евтин и има pdf редактор. В момента фирмата таргетира малките и средни бизнеси с крос платформен пакет, който включва и Windows версия. Тъй като е на достъпна цена, на фирмите няма да им се налага да използват пиратски софтуер, а същевременно ще имат работещ офис пакет за всички служители. 
 
Симона Сребранова, управител на „Симонас Кардс“ ЕООД и носител на приза „Най-успешна българка в бизнеса“ тази година, представи компанията, която е водещ производител на идентификационни, банкови и гифт карти. „Заводът ни е в Кюстендил и целият персонал е от града, което е изключително постижение“, разказа г-жа Сребранова. „В момента целият свят се насочва към персонализирани продукти и малки тиражи, затова фирмата е специализирана в персонализирани проекти. Произвеждаме между 15 – 20 млн. карти годишно, но въпреки големите обеми фирмата е много мобилна, бързо се пренастройва и предлага високо качество“, добави тя. „Симонас Кардс“ се реализират основно в ЕС, Норвегия и Дубай. „Причините за това са не само защото България е малък пазар, но и защото конюнктурата и спецификата на работата на институциите у нас не го позволяват. Например, 5 пъти сме кандидатствали да правим карти за градска мобилност и 5 пъти бяхме дисквалифицирани. А на европейския пазар ни приемат добре...Самата среда тук като че не ни приема, ние, като хора, които работят извън България, имаме други принципи, друг начин на мислене и не можем да се впишем. Според мен самите институциите у нас трябва да имат вътрешни, негласни правила да подкрепят български фирми, които инвестират и създават работни места, а не да предпочитат вносители от Китай. Българският бизнес, който е вложил много труд и инвестиции, няма подкрепа от българските институции“, подчерта г-жа Сребранова.
 
Ния Йотова допълни, че ситуацията с Мобайл системс е сходна -  фирмата е номер едно в Япония, Германия, САЩ, Русия, но няма стратегия и ресурси да се съсредоточи в България, защото у нас е почти неразпознаваема с постиженията си.
 
В тази връзка Чавдар Златев отбеляза, че именно това е една от целите на конкурса - да се промени масовата представа в България, че нищо не се произвежда у нас, че нищо не е на световно ниво. „Участниците в конкурса доказват, че това не е така и понеже патриотизъмът не е чужд на българите, ако те знаят кои са качествените фирми, ще ги предпочетат заради по-добрата им цена и качество“, допълни той. 
 
По темата за конкуренцията в световен мащаб г-жа Сребранова коментира, че Китай може да ни конкурират само като цени, обслужването и качеството не могат да бъдат сравнени. „Този, който поръчва от Китай, не може да разчита на обратна връзка, на консултация. Ние отделяме голяма част от времето си в обгрижване и консултиране на клиентите. Западните партньори оценяват професионализма и обслужването. Те осъзнават, че не плащат само за продукта, но и за сервиза.“ 
Отношението към клиента е конкурентно предимство и на Мобайл системс, отбеляза г-жа Йотова. Това е предимство на всяка по-малка фирма, която е готова спешно да отдели ресурс и да обърне внимание на всеки клиент. 
 
Чавдар Златев завърши разговора с посланието, че трябва да се популяризират успешните бизнес модели в България и именно затова Първа инвестиционна банка се ангажира с конкурса Най-добра фирма на годината и ще продължава да го прави. 
 
Вижте цялото интервю тук: https://darikradio.bg/nai-dobrata-balgarska-firma.html#parent=search
 
Най-добра българска фирма

Стартира седмото издание на конкурса „Най-добра българска фирма“. Краен срок за подаване на кандидатури за участие – 17 октомври 2018 г.

От 19 октомври до 20 ноември 2018 г. ще имате възможност да гласувате за своя фаворит в състезанието за ”Фирма на публиката”.